ראיון מיוחד עם הנשיא

ראיון מיוחד עם הנשיא

לכבוד החגים קיימנו ראיון מיוחד עם נשיא הבורסה הישראלית ונשיא הפדרציה העולמית, אבי פז. "בתקופה זו צריך לנהוג במשנה זהירות אבל יחד עם זאת צריך לפעול בנחישות ולדעת לנצל את ההזדמנויות שנקרות בדרך".
איך אתה מסכם את השנה שחלפה?
שנת תשס"ח הייתה שנה לא פשוטה מבחינת הכלכלה העולמית והיא מסתיימת בסערה גדולה. מדובר בתקופה גועשת מאד, לאו דווקא בענף היהלומים אלא בכל תחומי הכלכלה והבנקאות העולמית. מה שמאפיין בעיקר את השנה שחלפה הוא מצב אי הוודאות אי הוודאות.
 
איך המצב הזה משפיע על ענף היהלומים?
אי הוודאות והאירועים שמתרחשים בארה"ב משפיעים על הכלכלה העולמית ובכלל זה גם על ענף היהלומים העולמי. צריך לזכור שהמשבר הכלכלי בארה"ב מגיע אלינו במקביל לתקופה ארוכה מאד של אי וודאות ששוררת בענף היהלומים העולמי.

איך באה לידי ביטוי אי הוודאות הזו?
הענף עובר שינויים גדולים ומרחיקי לכת. השווקים משתנים בצורה דרמטית ובנוסף לזה קיימת גם אי וודאות בנוגע לאופן הפעילות של החברות המפיקות גלם ולמפת הגלם העולמית. השווקים המסורתיים שלנו משתנים ובמקביל נפתחים שווקים חדשים ואלטרנטיביים – זה דורש היערכות מחודשת ושינוי של דפוסי מחשבה ועבודה. אם חשבנו לרגע שענף היהלומים מתחיל להיכנס לתקופה של יציבות אז אין ספק שהסערה שמתחוללת בארה"ב מביאה נתונים חדשים ותהינה לה השלכות גם בטווח המיידי וגם בטווח הארוך.


איפה נמצאת הבורסה הישראלית בתוך התהליכים האלה?
הבורסה הישראלית בכלל והיהלומנים הישראלים בפרט הם ראש החץ של ענף היהלומים העולמי. אנחנו נמצאים בין מובילי השוק העולמי מכל הבחינות ולכן באופן טבעי אנחנו גם נמצאים בחזית האירועים שמתחוללים בכלכלה. צריך לזכור שגם הפיחות הגדול בשער הדולר פגע ביציבות של הענף שלנו כך שהיום יותר מתמיד אנחנו צריכים להתמודד עם ההשלכות הישירות והעקיפות של מה שמתרחש בכלכלה העולמית.

דיברת על נושא הגלם, איך אתה מסכם את מה שמתרחש בתחום הזה?
בשנים האחרונות החברות שמפיקות גלם משנות כל הזמן את מדיניות המכירה שלהן והן עדיין לא ביססו פתרון ודרך פעולה קבועה שתאפשר שיווק של הגלם באופן שיהיה כלכלי גם להן וגם ליהלומנים. אם מסתכלים על מפת הגלם העולמית ועל האופן בו הוא משווק בעולם בעשור האחרון ניתן להבחין בהתנהלות לא שיטתית – לפעמים נוצרת התחושה שהחברות שמפיקות גלם מתנהלות כמו סומא המגשש את דרכו באפלה.  שיטת המכרזים, כפי שהיא מנוהלת היום, היא לא טובה לענף היהלומים העולמי על כל מרכיביו – גם לא לחברות המפיקות גלם וגם לא ליהלומנים. אני מאמין בעסקאות של WIN WIN כי אם זה לא יהיה המצב בסוף כולם ישלמו על כך מחיר. ההתנהלות של החברות המפיקות גלם לא תורמת ליציבות של הענף אלא להיפך יוצרת מצב של אי וודאות וגם של תחרות לא הגיונית ולא בריאה בין יצרן ליצרן סביב מחירי הגלם.

איזה תחרות כן צריך לעודד כדי שכולם ייהנו ממנה?
תחרות היא כמובן דבר טוב וצריך ליצור ולעודד תחרות שבסיסה הוא על ביצועים, ייצור, שיווק, שיבוץ וכו'. זו תחרות בריאה לענף והיא תסייע לו בהתפתחות, אבל תחרות סביב מחיר גלם רק גורמת נזק ליציבות הענף וכמו שאמרתי – בתקופה הזו אנחנו חייבים לחתור ליציבות כי יציבות היא שם המשחק.

מאיזה בחינה יציבות היא שם המשחק?
יציבות היא הדבר החשוב ביותר כיום לא רק בענף היהלומים אלא בכלכלה העולמית בכלל. עלינו לצאת כמה שיותר מהר ממצב אי הוודאות. היציבות היא עוגן חשוב מאד לאדם בכלל, לא רק כאיש עסקים.

מה עושים על מנת להשיג את היציבות הזו?
ממשיכים לפעול בנחישות ובאמונה ומחזקים את בורסת היהלומים כמרכז הסחר החשוב בעולם. העבודה מול גורמי הממשל והיציבות בתחום זה מסייעת מאד, במקביל אנחנו פועלים להטבת מצב הגלם והמלוטש וחותרים לביסוסה ולחיזוקה של הבורסה גם בתחום הזה.


להרחבת מתחם הבורסה יש השלכות בהקשר הזה?
בהחלט, לפעילות שלנו להרחבת שטחי הבורסה יש השלכות גדולות בנוגע ליכולת שלנו למשוך לכאן יותר ויותר חברות זרות. 10 הקומות שאנחנו מוסיפים למתחם מוסיפות 11,500 מ"ר של שטחי משרדים וזה יעזור לפתח את הענף כולו. צריך לזכור שישראל מהווה מקור משיכה לקניינים מכל העולם בזכות הידע, המגוון והמבחר האדיר שיש כאן. אפשר לומר שהבורסה שלנו היא שדרה של מאות בוטיקים המתמחים בסוגים שונים של יהלומים ויחד עם זה אולם המסחר שלנו מספק גם את שרותי הסופר – מרקט הגדול והטוב ביותר בעולם לכל סוגי היהלומים. ככל שנבסס את מעמדנו כמרכז אסטרטגי וכמרכז סחר תהיה כאן יותר יציבות.

והדור הצעיר?
פיתוח וטיפוח הדור הצעיר הוא יעד אסטרטגי ממדרגה ראשונה של הבורסה מתוך ראייה ארוכת טווח. ואנחנו פועלים כל הזמן גם ברמה של מדיניות הקליטה של דור חדש וגם ברמה של ההכשרות המקצועיות, הציוד הטכנולוגי שאנחנו מעמידים לרשות הצעירים וכמובן הטיפול בכל נושאי המימון והגלם מול החברות והבנקים. בבורסות אחרות בעולם המצב עגום למדי בכל מה שנוגע לפיתוח דור המשך ואני גאה על כך שאצלנו המצב שונה - דור העתיד היא אחת ההצלחות הגדולות שלנו. הצלחה שמבטיחה ביסוס של הענף לאורך זמן ותורמת גם ליציבותו.

איך אתה מעריך את פעילותו של היהלומן הישראלי בתקופה המורכבת הזו?
צריך לזכור שכל הענף וכל הבורסות בעולם עוברות טלטלה בעשור האחרון ובמשבר הכלכלי האמריקאי אבל יחד עם זאת כולם בעולם תמימי דעים שהמצב בישראל באופן יחסי הוא הרבה יותר טוב מאשר במקומות אחרים. דווקא לאור מה שמתרחש בכלכלה העולמית ובבורסות אחרות בעולם, אני רוצה להתבונן במציאות במבט מפוכח. האופן בו אנחנו מתמודדים עם האתגרים העומדים בפנינו בשנים האחרונות מוכיח בצורה חד משמעית שלענף היהלומים הישראלי בכלל וליהלומן הישראלי בפרט מגיע ציון לשבח.

איך זה בא לידי ביטוי?
אמנם "הזיזו לנו את הגבינה" ואנחנו נדרשים לצורת מחשבה חדשה ולדפוסי פעילות חדשים אבל בסיכומו של דבר ענף היהלומים הישראלי והיהלומנים הישראלים תמיד יוצאים נשכרים וחזקים יותר כתוצאה משינויים כלל עולמיים. אני חושב שמגיעה ליהלומן הישראלי תעודת הצטיינות והוקרה על האופן בו הוא מתמודד עם התהליכים ועם השינויים שמתרחשים בענף. היהלומן הישראלי לא עוסק כל היום בשאלה "מי הזיז את הגבינה שלו" אלא יוצא מייד, ביצירתיות ובתעוזה "למצוא גבינה חדשה". והוא אכן מוצא אותה. כשבוחנים את החוסן ואת היציבות של הענף הישראלי לנוכח האירועים וההתפתחויות של השנים האחרונות אפשר לומר בבטחה שיש סיבה טובה להיות אופטימיים.
ההיסטוריה של בורסת היהלומים מלמדת, שאנחנו תמיד היינו ראשונים להתאושש ממשברים שאירעו בענף ותמיד, לאחר כל תקופה קשה, הצלחנו לחזק את מעמדנו בעולם בהשוואה לתקופות קודמות. כך קרה בעבר וכך קורה גם היום. המציאות מלמדת שהיהלומנים הישראלים הם הראשונים להפנים את המצב החדש והם גם הראשונים להגיב אליו ולערוך את ההתאמות הנדרשות. צריך לזכור שדווקא במציאות המשתנה והדינאמית ששוררת היום, יכול היהלומן הישראלי להביא לידי ביטוי את היתרונות היחסיים שיש לו בצורה הטובה ביותר. תקופות של שינוי מזמנות הזדמנויות רבות וזה לשמחתנו מה שקורה הלכה למעשה גם היום – הגמישות המנטאלית והיצירתיות של היהלומן הישראלי משתלמות כבר עכשיו ויש מקום להניח שהן ישתלמו עוד יותר בעתיד. לכן חשוב שנמשיך לפעול בנחישות וחשוב שנשמור כל הזמן על אופטימיות זהירה ומחושבת.


שמעתי אותך לא פעם אומר שצריך לפעול באמונה ובנחישות ויחד עם זאת לפקוח עיניים ולהבחין בהזדמנויות הרבות שיש בתקופה הזו.
היהלומנים הישראלים הם ותיקים ומנוסים. ב – 70 שנות קיומה של הבורסה התמודדנו לא אחת עם עליות וירידות. עברו עלינו גם לא מעט שינויים ותהפוכות.תמיד ידענו, שהמבחן האמיתי נמצא דווקא בתקופות הקשות ולשמחתנו המציאות מלמדת, שמכל התקופות הקשות יצאה בורסת היהלומים הישראלית מחוזקת יותר ומובילה יותר ברמה הבינלאומית. ההיסטוריה מלמדת, שאנחנו הישראלים, יודעים להתמודד עם מציאות משתנה בצורה הטובה ביותר ואנחנו גם יודעים להתאים את עצמנו לתנאים המשתנים ולפעול על פיהם. היצירתיות, המעוף והחזון של היהלומנים הישראלים הם שם דבר בכל העולם כבר עשרות שנים ולשמחתנו הם באים לידי ביטוי גם בימים אלה.הישראלים הם ווינרים ברמ"ח איבריהם ובשס"ה גידיהם ואין לי ספק שאם הם ימשיכו לפעול באמונה, בנחישות וביצירתיות בלי להתפעל מהקשיים הם יצאו מחוזקים מהתקופה הזו.

לסיום, מה אתה מאחל לחברי הבורסה?
אני מאחל לכולנו ששנת תשס"ט תהיה שנה של מפנה ושל שגשוג. השנה החדשה מעמידה בפנינו אינספור אתגרים והיא טומנת בחובה אינסוף הזדמנויות. אני מאחל לכולנו, שנדע לקחת את ההזדמנויות האלה בשתי ידיים ולהפוך אותן למציאות של פריחה, הצלחה ושגשוג.