ענק שבענקים

ענק שבענקים

במלאת שנה לפטירתו של משה שניצר ז"ל, חתן פרס ישראל ונשיא הכבוד של בורסת היהלומים הישראלית, קיימה הבורסה עצרת מיוחדת ומרגשת לזכרו בנוכחות יו"ר האופוזיציה חה"כ בנימין נתניהו, הרב ישראל מאיר לאו שליט"א, ראש עיריית ר"ג, צבי בר ונגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל.
בעצרת הזיכרון שנערכה בתיאטרון היהלום, ביום א', כ"ח באלול תשס"ח, 28.9.08, בהשתתפות משפחות שניצר-גרטלר-נאמן נכחו בכירי ענף היהלומים ויחד איתם באו לחלוק כבוד לנשיא הכבוד גם מאות יהלומנים שמילאו את האולם.

את העצרת הנחה דניאל פאר והיא נפתחה בשירה מרגשת ונוגעת ללב של החזן המפורסם חיים אליעזר הרשטיק.

נשיא הבורסה, אבי פז על רקע דמותו של משה שניצר ז"ל (צלום - פוקס)

נשיא בורסת היהלומים, אבי פז, אמר במהלך העצרת "משה היה – ענק שבענקים, מנהיג משכמו ומעלה. כזה הוא היה כאיש מקצוע, כאיש ציבור וכאיש משפחה. שמור לו מקום של כבוד בהיסטוריה של עם ישראל לצד מנהיגים דגולים כמו דוד בן גוריון ובנימין זאב הרצל. ממש כמוהם גם הוא היה איש של חזון, של עשייה ושל הגשמה.


"משה שניצר היה ענק שבענקים" (צלום - פוקס)

עוד הוסיף פז ואמר – "רוחו של משה שורה עלינו בכל מעשינו והוא יהיה לעולמי עד חלק בלתי נפרד מפעימות הלב של בורסת היהלומים הישראלית. אני גאה על כך שאנחנו מייחדים את ערב ראש השנה תשס"ט לעצרת לזכרו של האב הרוחני של הבורסה ואני מאחל לכולנו שרוחו של נשיא הכבוד, עליו השלום, תשרה עלינו ושהוא יעניק לנו את ההשראה להתמודד עם האתגרים הרבים העומדים בפנינו".

שמואל שניצר, נשיא הכבוד של הבורסה ובנו של משה שניצר ז"ל אמר "אבא הוריש אחריו ציווי נפלא – לעולם יהא אדם מביט באופטימיות אל עבר העתיד. זו המורשת של אבא עליו השלום ואני מאחל לכולנו שנדע לצעוד ולפעול לאור הציווי הזה".

"מי יתן ונדע לצעוד לאור האופטימיות והשמחה של אבי" (צלום - פוקס)

שניצר הודה בשם אחיותיו ומשפחתו לכל מי שנטל חלק באירוע ואמר – "כשאני מביט בציבור שנוכח כאן באולם אני יכול לראות את אבי מחייך אליכם ומעניק לכל אחת ואחד מהנוכחים חיבוק"

בדבריו ציין שמואל שניצר את פעילותו של נשיא הבורסה למען הנצחת זכרו של אביו ואמר – "אבי, אנחנו מודים לך על כל מה שעשית למען כיבוד וציון שכרו של משה שניצר ז"ל. אנחנו יודעים שכל מה שעשית נעשה מכל הלב ואנחנו מצדנו מודים לך מכל הלב".

כמו כן הודה שניצר למכון היהלומים ולעומד בראשו, מוטי גנץ, על הוצאת הספר לזכרו של משה שניצר ז"ל.

 
אבי פז, שמואל שניצר ובנימין נתניהו (צלום - פוקס)

ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה, חה"כ בנימין נתניהו, שהיה קרוב מאד למשה שניצר דיבר עליו בגעגוע ובאהבה רבה ואמר – " כשמשה נלקח מאתנו לפני שנה עמדתי ליד קברו וחשתי זעזוע עמוק. הייתי מזועזע עד עמקי נשמתי על כך שהאיש הנפלא הזה נלקח ממני ואני עדיין כואב את כאב האובדן ואת החיסרון שלו.זהו כאב של בן הדואב לאביו".

נתניהו סיפר על קשריו ההדוקים עם שניצר – ""הכרתי את משה כשהייתי שגריר באו"ם ונוצרה בינינו כימיה מיידית. העצות שלו היו שוות זהב בעיקר בזכות חכמת הלב בה הוא בורך. חכמת הלב שלו הייתה אדירה והוא תמיד ידע לבחון כל נושא ולהגיע לעומקו וללב לבו של העניין".

"משה שניצר היה יועץ קרוב וחכם והוא ידע תמיד לרדת ללב לבה של כל סוגיה" (צלום - פוקס)

נתניהו שיבח את העשייה של שניצר ואת ההישגים האדירים שלו ואמר – "כל עשייה בעלת משמעות מתחילה בחזון. אחרי החזון נדרש מי שיחולל את החזון ויהפוך אותו למציאות. לא תמיד מדובר באותו אדם, אך במקרים בהם אותו אדם הוא גם היוזם וגם המחולל זוהי פסגת העשייה  וזה היה סיפורו של משה שניצר. היה לו רעיון לכונן בישראל כלכלה חופשית ותחרותית והוא הקים בישראל את תעשיית הידע הראשונה. היום זה נראה מובן מאליו אבל בימים ההם הרעיונות שלו היו מהפכניים. ההצלחה שלו לממש את החזון היא סיפור הצלחה כביר. משה היה אדם מיוחד במינו והוא הקים בישראל מפעל כביר".

 
ראש העיר רמת גן, צבי בר (צלום - פוקס)

ראש עיריית רמת גן צבי בר סיפר על פן אחר באישיותו של שניצר ודיבר על האיש שכל כך אהב תרבות ומוסיקה. הוא סיפר על תרומתו של שניצר למען פיתוח התרבות בישראל בכלל ובעיר רמת גן בפרט.

בר תיאר את האכפתיות הגדולה שאפיינה את שניצר ואמר "אם אני מנסה לדמיין את הצוואה הרוחנית שהוא היה רוצה להותיר לנו אני חושב שהוא היה מבקש שנדאג לכך שהמדינה לא תהיה נכה מבחינה נפשית ומבחינה פיזית. מצב המדינה העסיק אותו תמיד. הוא אהב את ארץ ישראל, דאג למסורת היהודית ולתרבות וביקש בכל נפשו להפוך את המקום הזה לטוב יותר".

בר סיכם את הדברים ואמר "מה שנותר לנו הוא להמשיך במפעלו של משה ולהפוך את מדינת ישראל למרכז עולמי לא רק בתעשייה וביהלומים אלא גם למרכז עולמי ולאור לגויים בכל מה שנוגע לתורה, לעשייה ולנשמה יתרה".

יו"ר מכון היהלומים ונשיא התאחדות תעשייני היהלומים, מוטי גנץ נשא אף הוא דברים לזכרו של משה שניצר ואמר "אני דור שלישי בענף היהלומים וכילד גדלתי על סיפורים הקשורים למשה שניצר ולעשייתו. אבי תמיד דיבר על משה ולעולם לא שכח את היום בו הצטרפתי לענף היהלומים וקיבלתי את ברכתו".

מוטי גנץ, יו"ר מכון היהלומים ונשיא התאחדות תעשייני היהלומים (צלום - פוקס)

גנץ הזכיר את העובדה שלהנצחת שמו של שניצר פרסם מכון היהלומים ספר לזכרו ואמר – "משה הוביל את תעשיית היהלומים לפסגות נישאות. רעיונותיו היצירתיים ויכולותיו לקשור בין רעיון לביצוע, אפשרו לו לנווט את תעשיית היהלומים הישראלית ולהתמודד בהצלחה עם האתגרים הקשים של תנאי שוק עולמי מורכבים. בזכות פועלו של שניצר תופסת תעשיית היהלומים מקום של כבוד בעולם כולו."

נשיא הכבוד של התאחדות תעשייני היהלומים, בומי טראוב אמר "התכנסנו כאן לזכרו של אדם, מנהיג ומורה שהיה לאגדה עוד בימי חייו. הוא ייזכר תמיד כמנהיג שהרחיב, ביסס וחיזק את יסודות ענף היהלומים בישראל והפך למנהיג הבלתי מעורער של ענף היהלומים הישראלי והבינלאומי. שניצר הנהיג את הבורסה באומנות ופועלו ייזכר לנצח נצחים".
נשיא הכבוד של התאחדות תעשייני היהלומים, בומי טראוב (צלום - פוקס)

נשיא הבורסה לאבני חן, שלמה אשד ציין כי "לבורסה לאבני חן יש הרבה סיבות להתקנא בבורסת היהלומים, אבל הסיבה המרכזית היא אולי זו שבורסת היהלומים זכתה למנהיג בדמותו של משה שניצר. מנהיגותו הייתה נוצצת וזוהרת כמו יהלום. אומרים שאדם לא נפטר מהעולם כל עוד יש מי שזוכר אותו. אין לי ספק שמשה שניצר יחיה בקרבנו עוד שנים רבות וזכרו יהיה אתנו לנצח".


נשיא הבורסה לאבני חן, שלמה אשד (צלום - פוקס)
 
הרב לאו, רבה של העיר ת"א והרב הראשי לישראל לשעבר היה ידיד נפש של משה שניצר והוא אמר "משה שניצר היה איש קורן שמחה ואופטימיות והוא היה איש נצחי בפועלו ובעשייתו האין סופית".

הרב לאו יושב לצדו של אבי פז ושמואל שניצר (צלום - פוקס)

הרב לאו, רבה של העיר ת"א והרב הראשי לישראל לשעבר היה ידיד נפש של משה שניצר והוא אמר "משה שניצר היה איש קורן שמחה ואופטימיות והוא היה איש נצחי בפועלו ובעשייתו האין סופית".

לאו הוסיף ואמר – "נדיר מאד למצוא אדם שיש בו שילוב מושלם של מוח ולב. משה הצטיין בשילוב הזה ואף פעם לא ידעת מה הוא הכוח הדומיננטי יותר אצלו – המוח או הלב. מוחו היה פורה ולבו היה סוער. הוא מעולם לא איבד את האופטימיות שלו ואת שמחת החיים שלו, אפילו לא ברגעים של חולי ושל משבר. הכישרון שלו להיות איש שמח וטוב לב היה משולב. הייתה לו נשמה גדולה ואני חש שהיא מרחפת כאן באולם הזה ומקרינה על כולנו שמחה ואופטימיות".
 
אתי שניצר נאמן, בת הזקונים של משה הייתה אחרונת הדוברים -. היא סיפרה על הגעגוע שהיא חשה לאביה וסיפרה "אבא העניק לנו שפע של חום ואהבה. הוא הדגיש בפנינו את החשיבות של המשפחה כערך עליון. אני רוצה להודות למשפחת היהלומנים שכל כך אהבה את אבא שלי ומכבדת את זכרו בערב הזה. אני מודה מקרב לב לנשיא הבורסה אבי פז ולכל מי שארגן את הערב המכובד הזה".

 
בתו של משה שניצר, אתי שניצר נאמן (צלום - פוקס)

שניצר נאמן בירכה את כל הנוכחים ואיחלה להם שהאהבה והמורשת של אביה ילוו אותם עוד שנים רבות.

יאיר סהר, יו"ר הועדה המארגנת ואבי פז מעניקים לשמואל, חנה ואתי את ספר הזכרון לזכרו של האב, משה שניצר ז"ל (צלום - פוקס)

לקראת סיום העצרת הוקרן בפני הצופים סרט מרגש על חייו ופועלו של משה שניצר ז"ל, האיש שהותיר חותם חשוב ומרכזי על הכלכלה הישראלית בכלל ועל ענף היהלומים בפרט. בזכות הסרט יכלו הנוכחים לחוש את החום והאהבה שהיו אופייניים למשה שניצר ובאוויר הייתה תחושה כאילו לרגע קצר דמותו קמה לתחייה.

כשהסתיים הסרט, עלה האור ובאולם לא נותרה אפילו עיין אחת יבשה ואפילו הקשוחים ביותר חשו מחנק בגרון.

בשעה 19:09 התרוקן אט אט תיאטרון היהלום ומאות היהלומנים שחלקו כבוד למשה שניצר ז"ל ולמשפחתו יצאו מן האולם. באוויר היה ריח של געגוע מתוק.