היהלום - השקעה טובה

היהלום - השקעה טובה

בצל המשבר הכלכלי העולמי חוזר היהלום להיות גם אפיק השקעה בטוח ואיכותי. המבוכה בשווקים הכלכלים גורמת ליותר ויותר אנשים לרכוש יהלומים ולהשתמש בהם כאפיק השקעה ובטחון.עיתון גלובס מפרסם כתבה נרחבת בנושא.  
המשבר הכלכלי העולמי והמצב של חוסר היציבות ואי הוודאות השוררת בשווקי ההון ובמערכת הבנקאית העולמית מעלה שוב ושוב אצל אזרחים בכל רחבי העולם את השאלה– מה לעשות עם הכסף? איפה להשקיע אותו?

התשובה המתקבלת בימים אלה בעולם היא רכישת יהלומים כאפיק השקעה בטוח. מאז ומעולם היוו היהלומים ביטחון כלכלי ובימים אלה, בצל המשבר הכלכלי העולמי, חוזר היהלום להיות מצרך מבוקש לא רק כאבן חן אלא גם כבטוחה וכהשקעה לטווח ארוך.

ענף היהלומים הישראלי הוא אחד המרוויחים הבולטים מהתהליך הגלובאלי, שכן הוא תופס מקום מרכזי וחשוב מאד במסחר היהלומים העולמי - ישראל נחשבת לאחת היצואניות המובילות בעולם של יהלומים מלוטשים והיא חולשת על שווקים מרכזיים כמו ארה"ב, הונג קונג, מדינות אירופה ועוד.

ייצוא היהלומים הישראלי לשנה הנו כ – 10 מיליארד דולר. בחודש ספטמבר, שבמהלכו החריף המשבר הכלכלי בעולם, נרשמה עלייה מתונה בייצוא הישראלי בהשוואה לחודש זה אשתקד. בחודש זה ייצאה ישראל יהלומים בשווי של כ – 920 מיליון דולר (לפי הנתונים הרשמיים של המפקח על היהלומים).

הענף הישראלי הוא בעל איתנות פיננסית גבוהה - הן בהסתכלות על האינדיקטורים המקובלים והן בהשוואה בינלאומית ביחס למרכזים אחרים בעולם והיצוא שלו מתחילת שנת 2008 עומד על 8.5 מיליארד דולר, סכום שמהווה גידול של כ – 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

כותרת הכתבה בעיתון גלובס
 
 
אבי פז, נשיא בורסת היהלומים הישראלית – "המשבר העולמי משפיע על כולנו אבל דווקא עבור ענף היהלומים הוא מהווה קרש קפיצה מצוין. דווקא בתקופות משבר אנשים נוטים להשקיע את הכסף שלהם באפיקים בטוחים. היהלום, מעבר לסגולותיו כאבן חן, היה מאז ומעולם אפיק של השקעה בטוחה ובמשבר הכלכלי הנוכחי אנחנו רואים שוב את העובדה הזו באה לידי ביטוי".

מוטי גנץ, נשיא התאחדות תעשייני היהלומים – "ישראל היא שחקנית מרכזית וחשובה בשוק היהלומים העולמי והתהליך הגלובאלי שאנחנו עדים לו מוביל יותר ויותר אנשים לרכוש יהלומים כבטחון. תעשיית היהלומים הישראלית נהנית מהמצב הזה. תעשיית היהלומים הישראלית הייתה מאז ומעולם אי של יציבות, שמעולם לא לקחה חלק במנופים פיננסיים כפי היה נהוג בענפי כלכלה אחרים ולכן השפעות המשבר הנוכחי אינן מורגשות בה גם בתקופה סוערת זו".

חיים אבן זוהר, אחד האנליסטים הבכירים של ענף היהלומים העולמי מסביר את התופעה – "אם מסתכלים על התשואה של היהלומים בשלושים השנים האחרונות רואים שמי שמחזיק יהלומים הרוויח יפה לאורך השנים על היהלומים שלו. מה שאולי יותר מעניין היא "ההתנהגות" של היהלום דווקא בתקופות של משבר – ההיסטוריה הכלכלית מלמדת שגם בתקופות של שפל ומשבר מחירי היהלום שמרו על יציבות ולכן אנשים בוחרים להשקיע בהם את כספם. נראה שהמשבר הנוכחי מכתיר שוב את היהלום כהשקעה האולטימטיבית".

 אבן זוהר מוסיף – "רואים כרגע תופעה שבמסגרתה מתארגנים משקיעים כבדים ומקימים קרנות השקעה רק ביהלומים. קרן אחת נרשמה כבר בבורסה לניירות ערך של לונדון -Diamond capital circle. זוהי הוכחה חותכת לתהליך הזה ולאמון של המשקיעים ביהלומים לתווך ארוך".

לקריאת כתבתה של יעל גרוס אנגלנדר בגלובס בנושא זה לחץ כאן.