היהלום שבכתר

היהלום שבכתר

לפני 3 שנים החליט הנשיא אבי פז, להוציא לאור, לכבוד חגיגות ה – 70, ספר חגיגי שיתאר את תולדות בורסת היהלומים וענף היהלומים הישראלי מאז שנת 1937 ועד היום. את המלאכה הוא הטיל על חגי הלוי. התוצאה – בימים אלה מסתיימת הדפסתו של ספר מפואר ועב כרס - "היהלום שבכתר".
"נשיא הבורסה, אבי פז פגש אותי בלשכתו לפני 3 שנים וביקש שאדאג להוצאה לאור של ספר שיתאר את ההיסטוריה של בורסת היהלומים ושל ענף היהלומים הישראלי" מספר חגי הלוי, יו"ר ועדת הנצחה והוקרה של הבורסה ומוסיף – "הוא אמר שלרגל חגיגות ה – 70 הוא רוצה שנוציא לאור ספר שיהיה אנדרטה מפוארת להיסטוריה של בורסת היהלומים ושבמסגרתו נצדיע לעבר של הבורסה ולמייסדי הבורסה. הנשיא ביקש שהספר יחבר את הדור הצעיר להיסטוריה המפוארת שלנו וימחיש לכולנו את העובדה שאנחנו חוליה בשרשרת חזקה ויציבה".

"הרעיון של הנשיא", מוסיף הלוי, "נראה לי מיד כרעיון נפלא ואמרתי לו שאני מקבל עלי את המשימה בתחושה של שליחות. מאותו יום החלה עבודה מאומצת ומרתקת".

צילום התעודה המקורית לרישום בורסת היהלומים

ב – 23 לנובמבר, בעוד קצת פחות מחודש, יסתיים המסע המרתק הזה - "היהלום שבכתר", ספר בן 380 עמודים, יצא לאור בהדפסה מהודרת ויוקרתית ואלפי חברי הבורסה יוכלו לקרוא בו ולעיין במאות התמונות והמסמכים ההיסטוריים והנדירים.הכל בדיוק כפי שתוכנן!

נשיא הבורסה, אבי פז מספר – "החלטנו להוציא את הספר לאור על מנת להביא את הסיפור המרתק והמופלא של בורסת היהלומים בשבעת העשורים האחרונים. אני מאמין שהספר יחבר באופן הטוב ביותר כל אחת ואחד מאתנו להיסטוריה ולמסורת המפוארת שלנו וגם יעניק לנו את ההשראה לצעוד קדימה בבטחה ובגאווה".

הגרפיקה של כריכת הספר - היהלום שבכתר

פז מוסיף ואמר –"חשוב לזכור שכמו בכל סיפור טוב גם הסיפור של בורסת היהלומים מורכב מהרבה פרטים שמצטרפים להם יחד ויוצרים את תמונת ההצלחה שלנו לאורך השנים. מבחינתי – כל אחת ואחד מחברי הבורסה לדורותיה הוא חלק חשוב וייחודי בפאזל שלנו ואני חושב שזה סמלי שלכבוד חגיגות ה – 70 אנחנו מוציאים לאור את הספר הזה. קראנו לספר "היהלום שבכתר" כי הבורסה שלנו היא היהלום שבכתר ישראל אבל לא פחות מכך גם בגלל שכל אחת ואחד מחברי הבורסה הוא הוא היהלום שבכתר".

לצורך הפקת הספר הקים חגי הלוי ועדה מיוחדת וכחברים בה הוא בחר את אריק באוכמן, שלום ליסיצקי, אורי הוכפלד (נציג ועדת ביקורת) ואסנת נבעה המרכזת את הועדה.

 

ישיבת הצוות האחרונה לפני הכנסת הספר לדפוס.מימין לשמאל: המעצבת הגרפית - דינה שוהם, המפיק - גיורא אורין,
חבר מערכת הספר - אריק באוכמן, מרכזת הוועדה - אסנת נבעה, נשיא הבורסה - אבי פז, מחברת הספר - שירה עמי,
נציג ועדת הביקורת של הבורסה - אורי הוכפלדר, יו"ר ועדת הוקרה והנצחה ויו"ר מערכת הספר - חגי הלוי,
חבר מערכת הספר - שלום ליסיצקי.

מספר חגי הלוי - "בורסת היהלומים היא מפעל אדיר מימדים גם ברמה המקומית וגם ברמה הבינלאומית. היה לנו ברור שכדי להבין את ההיסטוריה של בורסת היהלומים ושל ענף היהלומים ב – 70 השנה האחרונות נדרשת עבודת תחקיר אדירה. לצורך התחקיר, העריכה והכתיבה בחרנו בשירה עמי והיא עשתה עבודה יוצאת מן הכלל לאורך כל הדרך, גם מבחינת התחקיר, גם מבחינת הממצאים ההיסטוריים שהיא העלתה וגם מבחינת הכתיבה והעריכה".

וכך, במשך שלוש השנים האחרונות התבצעה מלאכת תחקיר מקיפה שכללה מאות שעות של פגישות עם ותיקי הענף ועם ראשי הענף. במקביל התבצעה גם נבירה אינסופית בערימות של מסמכים היסטוריים ובתמונות מ – 70 השנים האחרונות.

בפתיחה לספר כותב נשיא המדינה, שמעון פרס– "הספר מתאר באמצעות תמונות היסטוריות ומסמכים נדירים את תולדות התפתחות הענף והסחר המאורגן ביהלומים. ברכתי לאנשי תעשיית היהלומים הצועדת בבטחה ובזהירות לקראת העשור השמיני לקיומה. היא עושה זאת ממש כפי שמטופל היהלום הבודד, בתכנון ובהקפדה יתרה..."

אריק באוכמן, חבר בוועדה אומר – "העבודה על הספר הייתה מרתקת ומרגשת ובמהלכה חשפנו עדויות מדהימות, פגשנו אנשים עם סיפורים יוצאי דופן ומצאנו מסמכים ותמונות נדירות. הספר מקיף את כל הרבדים של העשייה של בורסת היהלומים והוא מעניק תמונה מקיפה ומעמיקה של מה שעשינו כאן ב – 70 השנים האחרונות גם ברמה העסקית, גם ברמה החברתית וגם ברמה הקהילתית".


 צילום תעודה מקורית לשינוי שם הבורסה. מתוך הספר

אחרי אינספור הגהות ותיקונים, רגע לפני שהספר הסופי יורד לדפוס פגשנו את נשיא הבורסה עם העותק היחיד של הספר בידיו. אבי פז היה נרגש ואמר - "כשאתה קורא בספר ומתבונן בתמונות ההיסטוריה הופכת למציאות ממש. אתה מביט בדפי הספר ומתחבר לכל פרטי ההוויה של הבורסה מאז הקמתה. הספר נותן תחושה של שייכות למפעל אדיר מימדים והוא מתאר לא רק את הדרך שעשינו כתעשייה משגשגת אלא גם את התרומה שלנו לקהילה ולחברה. יש לנו בהחלט הרבה סיבות להיות גאים במה שעשינו ב – 70 השנה האחרונות".