המלצות חדשות לדירוג יהלומים

המלצות חדשות לדירוג יהלומים

חוברת ההמלצות החדשה של IDC לדירוג יהלומים פורסמה ותורגמה לעברית. מאיר ורטהיים, חבר הוועדה שופך אור על החוברת שיתכן ותהפוך בקרוב לתקינה אירופאית מחייבת.
ועדת היהלומים העולמית (IDC) פרסמה בימים אלה חוברת ובה היא מגדירה את המלצותיה בכל מה שנוגע לדירוג יהלומים.

הועדה הבינלאומית שניסחה את ההמלצות והוציאה לאור את החוברת היא ועדה משותפת של הגופים החשובים בענף היהלומים - הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB), ההתאחדות העולמית של תעשייני היהלומים (IDMA) והתאחדות התכשיטנים העולמית (CIBJO) בשיתוף עם מעבדות גמולוגיות בינלאומיות.

מאיר ורטהיים, חבר הוועדה מטעם בורסת היהלומים הישראלית והפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB) תרגם את החוברת לעברית וערך אותה מבחינה מקצועית והוא מספר על הבשורה שהחוברת מביאה לענף העולמי והישראלי.

אומר ורטהיים - "חוברת ההמלצות הקודמת פורסמה בשנות ה – 70 ומאז היא לא עודכנה ולכן החלטנו, שלאור השינויים הרבים שהתחוללו בענף היהלומים העולמים הגיע הזמן לעדכן את חוברת ההמלצות ולהפיץ אותה בכל העולם. המטרה היא ליצור תקינה אחת בינלאומית מוסכמת, ברורה וחד משמעית בכל מה שנוגע לדירוג יהלומים".

החוברת החדשה ובה 23 עמודים מתייחסת בין השאר בהרחבה לנושא היהלום הסינתטי – "זהו נושא חדש יחסית והוא כלל לא טופל בחוברת הקודמת" אומר ורטהיים. "החוברת שמה דגש על בידול היהלום הסינתטי מהיהלום הטבעי וקובעת כי הגדרות הצבע והניקיון בתעודות הגמולוגיות לשתי הסחורות השונות האלה תהיינה שונות לחלוטין מבחינת המינוח. כמו כן הצורה החיצונית של התעודה תהיה שונה לחלוטין. דבר הזה יסייע מאד בכל מה שנוגע לבידול וגילוי נאות ביחס לסוג היהלום תוך התחשבות מרבית בשמירה על אמון הצרכן".

"כמו כן החוברת מביאה לידי ביטוי גם החלטה שהתקבלה בנוגע לאבנים שעברו טיפול שנחשב לטיפול הפיך – על פי ההחלטה, אבנים אלה לא יקבלו תעודות גמולוגיות אלא רק דוחות הערכה" מוסיף ורטהיים.

לישיבתה הקרובה של IDC זומנו להשתתף נציגים בכירים מה –GIA מתוך ראייה של צורך בשיתוף פעולה כלל עולמי בהתאמת התקנים בין המעבדות.

חשוב לציין כי בימים אלה מתקיימים גם מגעים של IDC עם ISO (תו התקן האירופאי) במטרה ליצור ISO חדש למעבדות גמולוגיות. אומר מאיר ורטהיים - "ה –ISO הנוכחי הוא ברמה מאד בסיסית ואין ספק שענף היהלומים העולמי כמו גם הצרכנים בכל העולם ייהנו מכך שיהיה ISO חדש ומדויק יותר. זה יבטיח שהדיוק והעבודה של המעבדות יהיו ברמה גבוהה עוד יותר".

חוברת ההמלצות משמשת כיום את החברים בענף היהלומים אך לדבריו של ורטהיים, עובדה זו עשויה להשתנות לטובה בעתיד הקרוב – "בימים אלה נעשתה פנייה רשמית לשוק האירופאי ומתקיים משא ומתן בנוגע להפיכת ההמלצות שלנו לתקינה אירופאית מחייבת. גם בארץ מתקיימים מגעים בנושא זה ויש מהלכים להפיכת ההמלצות לתקינה מחייבת בישראל".

לעיון בחוברת ההמלצות של IDC לחץ כאן.