לעצור את יבוא הגלם לישראל

לעצור את יבוא הגלם לישראל

למעלה מאלף חברי בורסה השתתפו באסיפה שהתקיימה באולם הגלם של הבורסה. נשיא הבורסה אבי פז ושמואל שניצר קראו לפעול כמו ההודים ולעצור את יבוא הגלם לישראל לתקופה קצובה.
אולם הגלם של בורסת היהלומים היה גדוש מפה לפה בלמעלה מאלף חברי בורסה שהתכנסו על מנת לדון בהשלכות המשבר הכלכלי העולמי על ענף היהלומים.

כבר שנים רבות לא נראתה בבורסת היהלומים אסיפה כל כך מלאה וכאשר מנכ"ל הבורסה יאיר כהן פתח אותה השתררה דממה באולם המלא.

את האסיפה כינס נשיא הבורסה ונשיא הפדרציה העולמית אבי פז והוא גם היה ראשון הדוברים. בדבריו הוא תיאר את המהלכים שנעשים בתקופה האחרונה על מנת להתמודד עם המצב.

להיערך למשבר ארוך וקשה ובמקביל לשמור על קור רוח
 
בתחילת דבריו קרא פז לחברי הבורסה ולכל העוסקים בענף לפעול בקור רוח ובתבונה תוך היערכות למשבר מתמשך ובעל השלכות רבות גם לענף היהלומים. פז קרא לחברים לשמור במקביל גם על פרופורציה ומצב רוח – "במשבר שנות ה- 80 אנשים חשבו שהגיע סוף העולם והיו גם כאלה שמרוב דכדוך רצו לבנות כאן בית מלון במקום הבורסה. שרדנו את המשבר ההוא ואפילו התחזקנו בעקבותיו וכך בדיוק יהיה גם במשבר הנוכחי. עלינו להיערך לתקופה קשה ומתמשכת ולפעול במהלכה בקור רוח. אחת הבעיות המרכזיות של המשבר הזה היא שנוצר מצב של אי אמון בתוך מערכת הבנקאות. אי האמון הזה משליך על כל ענפי המשק וגם על ענף היהלומים. צריך להחזיר את האמון."
 
חברי הבורסה באולם הגלם
לעצור את יבוא הגלם לישראל לתקופה קצובה
 
אבי פז התייחס לסוגיית הגלם ואמר – "בתחילת המשבר, לפני למעלה מחודשיים, פניתי כנשיא הפדרציה לכל חברות הכרייה וקראתי להן לצמצם באופן משמעותי את אספקת הגלם בתקופה הזו. לשמחתי, חברות הגלם הגדולות (אלרוסה וה –DTC) נענו לקריאתי והכריזו על צמצום האספקה. מדובר בצעד חשוב ביותר אך יחד אתו חשוב מאד שגם אנחנו נמשיך לעשות צעדים בכיוון של צמצום אספקת הגלם".

כצעד ראשון קרא פז מעל הבמה לעצור מיד את יבוא הגלם לישראל ואמר – " אנחנו חייבים ללמוד מההודים ולפעול כמוהם. עלינו להכריז על כך שאנחנו עוצרים את יבוא הגלם לישראל לתקופה קצובה. זה יסייע לכל העוסקים בענף להתמודד עם הקשיים שעומדים בפנינו".

נשיא הבורסה אבי פז

הקמת גוף שיווק עולמי ליהלום הן כאבן חן והן כהשקעה פיננסית
 
בנושא שיווק ופרסום היהלום הציג פז את תוכניתו, אותה העלה לפני 10 ימים בכנס בבלגיה. תוכנית שבמסגרתה יוקם גוף שיווק עולמי שיעסוק בקידום ושיווק היהלום הן כאבן חן והן כהשקעה פיננסית לטווח ארוך.

פז אמר – "כולנו נרוויח משיווק ופרסום ממוקד של היהלום. עד היום רק ה –DTCפרסמה את היהלום והצעתי להקים גוף בינלאומי, אליו יחברו כל הגופים הגדולים בענף. הגוף הזה זקוק לתקציבי פרסום גדולים ויהיו שותפים לו הגופים הגדולים בענף. אני שמח על כך שההצעה שלי זכתה לתגובות חיוביות ביותר ובימים אלה אנחנו עובדים על גיבוש השותפים – CIBJO ,IDMA, הפדרציה, חברות כריה ויצרני תכשיטים. אני מקווה שבתקופה הקרובה נוכל להתחיל לפעול".

מחירון חדש לענף היהלומים?
 
אבי פז התייחס גם לסוגיית המחירון של רפפורט ואמר – "בתחילת המשבר זימנתי את מרטין רפפורט לפגישה וביקשתי ממנו להקפיא את המחירון ולנהוג באחריות בתקופה הזו. הסברתי לו שחשוב מאד שהמחירון שלו ישקף את המחיר בשוק בזמן אמת ולא ייצור קפיצות מלאכותיות למעלה או למטה. כשהוא הקפיץ את המחירים ב – 25% לפני התערוכה בווגאס אמרתי לו שזה לא אחראי ולא משקף את מחירי השוק בזמן אמת וגם כשהוא הוריד את מחירי כל היהלומים ב – 5% אמרתי לו שהוא גורם נזק לענף. לצערי הרב מרטין רפפורט השיב לנו בשלילה ונהג כפי שנהג".

בנוגע להשקה של מחירון חדש אמר פז – "כנשיא הפדרציה העולמית אני בוחן את הסוגיה ואני יכול לומר שיש לנושא תמיכה מקיר לקיר".

יו"ר מכון היהלומים מוטי גנץ

פעילות מול מערכת הבנקאות
 
בהתייחסו למערכת היחסים עם הבנקים בתקופה זו אמר פז – "מקובל עלי שהבנקים חוששים ומקובל עלי שהבנקים רוצים לקבל ביטחונות אבל לא מקובל עלי שהם ילחצו על החברים בצורה לא הגיונית. אנחנו נפגשים עם מנכ"לי הבנקים ומבהירים להם באופן שאינו משתמע לשתי פנים שיש להם אינטרס לשמור על היציבות של הענף ושלא תהיה להם תועלת אם הם ילחצו עלינו בצורה לא סבירה".

פז הדגיש כי גם מנכ"ל בנק דיסקונט גיורא עופר וגם מנכ"ל בנק אגוד חיים פרייליכמן הביעו תמיכה בענף וכי הם מבינים את החשיבות של היציבות שלו בתקופה זו. כמו כן סיפר פז כי בפגישה שקיים עם מנהל בנק לאומי, יוסי חיים הובהר כי בניגוד לשמועות הבנק ממשיך לממן את הענף כרגיל.

פז הדגיש כי הפגישות עם הנהלות הבנקים תמשכנה בתקופה הקרובה וכי יימצאו פתרונות גם לסוגיות כלליות וגם לבעיות נקודתיות.


עידוד והטבות לקניינים זרים שיגיעו לישראל
 
פז התייחס גם לנושא שינוי סדרי העדיפות בתקציבים בעקבות המשבר הנוכחי ואמר – "לפני כ – 10 ימים שוחחתי עם מוטי גנץ ועם בומי טראוב וביקשתי שהמכון יעצור את התקציב לשנת 2009 ונעניתי בחיוב. אני מאמין שהתקציב של המכון צריך להיות כמעט כולו מופנה להבאת קניינים לארץ ולשיווק של ענף היהלומים הישראלי".

פז הדגיש כי יש להפנות משאבים ולתת הטבות לקניינים שיגיעו לישראל וישבו באולם הבורסה. זה יסייע לחברים ובעיקר למתווכים.

נשיא כבוד של הבורסה שמואל שניצר

הפחתת תחשיב מס הכנסה
 
המשבר הכלכלי העולמי משפיע בצורה ניכרת על הפעילות הכלכלית של חברי הענף בשנת 2008 וכחלק מהתכנית הכוללת של הנשיא להתמודדות עם המצב החדש הוא הציג גם את סוגיית תחשיב מס הכנסה.

פז אמר – "שלמה יובל הוביל את סגירת התחשיב מול מס הכנסה בצורה יוצאת מן הכלל ובמסגרת ההסכם שלנו יש אפשרות לקיים דיון מחודש במקרה של תקופה כלכלית קשה כמו זו בה אנחנו מצויים בימים אלה. אנחנו נשב עם נציגי מס הכנסה ונדאג להוריד את התחשיב של שנת 2008 עד כמה שניתן". 

קרן של מיליון ₪ להתמודדות עם השלכות המשבר
 
נשיא הבורסה הציג גם התייחסות נקודתית לעזרה של הבורסה לחברים בתקופה זו והציג מספר צעדים נקודתיים בהם נוקטת הבורסה.

פז בישר כי ההנהלה אישרה פה אחד את בקשתו להאריך את תקופת ההתמחות למשך ובמקביל אושרה גם הבקשה להאריך את תקופת התשלום של בנים וחתנים לתקופה של שנה במקום ששה חודשים.

כמו כן הכריז הנשיא כי התקבלה החלטה להכפיל את תקציב וועדת נושים לשנת 2009 וכי במקביל יוקצו מליון ₪ לסיוע לחברים שיזדקקו לכך. בוועדה יישבו יאיר סהר, מוטי פלוק, איציק לופטין ואבי פז (כיו"ר) והם יחליטו על הקריטריונים לקבלת הסיוע.

בסיום דבריו קרא פז שוב לחברים להיות שותפים לגיבוש דרכי ההתמודדות עם המצב הכלכלי וגם להציג את בקשותיהם ואת פתרונותיהם – "אני נמצא כל יום באולם הבורסה ועומד לרשותכם בכל שעה משעות היממה. אני קורא לכם לנהוג בקור רוח ובאופטימיות."

אי של יציבות
 
מוטי גנץ, נשיא התאחדות תעשייני היהלומים הישראלית והעולמית ויו"ר המכון היה הדובר השני ואמר - "אנחנו ענף חזק גם בהשוואה לענפים אחרים במשק וגם בהשוואה לבורסות אחרות בעולם. החוב שלנו הוא יציב לאורך כל השנים האחרונות ומהווה כ – 10% מהמסחר. אנחנו מגלגלים את החוב 10 פעמים בשנה – אין לכך אח ורע בשום מקום אחר".

גנץ הוסיף ואמר – "אנחנו אי של יציבות.  בשיחות שקיימתי עם הבנקים הבהרתי להם שאנחנו לא כמו ענפים אחרים. כל הכסף שלנו הוא של החברים – לא הנפקנו את עצמנו ולא אג"חנו את עצמנו. החוב שלנו הוא יציב".

במצב הקיים ברור שלבנקים חסר כסף ממקומות אחרים ונוח להם לבוא אלינו, לענף היהלומים. יחד עם זאת אנחנו מקבלים אוזן קשבת מהבנקים. הם מבינים את המצב ולא רואים בנו נטל. אנו נעמוד על כך שאנו זקוקים לחמצן נוסף. אני מקווה ומאמין שנמצא אוזן קשבת אצל ראשי הבנקים בפגישותינו עימם".

שמחה לוסטיג לשעבר יו"ר מכון היהלומים

לחייך ולהרים את הראש
 
 גנץ קרא לחברים לשמור על מצב הרוח ולהפגין אופטימיות ואמר – "אנחנו צריכים גם לחייך קצת. אנחנו עסוקים כל הזמן בלדכא אחד את השני ולספר אחד לשני כמה רע. אני קורא לכולם להפסיק עם זה".

גנץ אמר גם כי צריך לנתח את הדברים באופן קר ולא להיתפס לדכדוך בגלל הדיווחים בתקשורת - "אומרים שחלק גדול ממה שהגדיל את המשבר זה הדיווחים ב –CNBCשגורמים לכולם להיות מדוכאים. אני חלילה לא אומר שהתקשורת יצרה את המשבר אבל היא בהחלט ליבתה אותו". 

אין לנו אח גדול
 
מוטי גנץ סקר את נושא שיווק ופרסום היהלום בעולם ואמר – "היהלום לא מפורסם מספיק. בעבר היה לנו את הסינדיקט ששלט על כ – 80% מהשוק והם שיווקו את היהלום בכל העולם. היום הם מהווים חלק הרבה יותר קטן מהשוק. אמנם דה בירס יוצאת במסע פרסום לקידום היהלום בימים אלה אך אין די בכך. בכנס הגלם קראתי לחברות הגלם להפריש 3% מהמחזור שלהן לטובת שיווק ופרסום של היהלום אבל אז לא התייחסו להצעה הזו."

גנץ המשיך ואמר בנושא "גם בשבוע האחרון קראתי לנשיא אלרוסה להפריש חלק מהמכירות שלהם לשיווק. הוא השיב שעליו להמתין לתקציב החדש. אינני יודע מה יצא מזה".

 דולר מול דולר
 
גנץ העלה פתרון יצירתי כאשר אמר לחברים – "אם כל אחד מהחברים ייתן חלק מהמחזור שלו לטובת שיווק ופרסום היהלום אנחנו נוכל להצטרף לגופים אחרים ולשווק את היהלום בעולם". גנץ התחייב כי על כל דולר שהחברים יתנו מכון היהלומים ייתן גם כן דולר – "רק ככה נוכל להחזיר את היהלום למודעות ולהעלות את קרנו בעולם".

גנץ הציע ליהלומנים להיעזר במשרדי מכון היהלומים בניו יורק ובהונג קונג. "יש בנציגויות שלנו את כל הכלים הדרושים כדי להפעיל משרד וזאת ללא תשלום. משרדים אלה הוקמו עבורכם וזה הזמן להשתמש בהם".

בסיום דבריו אמר גנץ שיש לראות בענף היהלומים הישראלי מרכז מסחר בגלם ולשוב ולעודד חברות כמו ריו טינטו והארי ווינסטון לפתוח פה משרדים.

הכלכלה היא מחזורית – לא לעולם שפל
 
נשיא הכבוד של הבורסה, שמואל שניצר היה הדובר השלישי והמסר המרכזי שלו היה – "הכלכלה היא מחזורית. כרגע אנחנו בתקופה לא טובה אבל תמיד צריך לזכור שהמצב עומד להשתנות. לא לעולם שפל". שניצר החדיר בחברים אופטימיות וביקש מהם להיזכר שרק לפני כחודשיים המצב היה הרבה יותר טוב.

שניצר החמיא לספקיות הגלם הגדולות (דה בירס ואלרוסה) ואמר – "הן מתנהגות באחריות ומקצצות את האספקה. אני חושב שמבחינת זרימת הגלם לשוק מצד חברות הכרייה אפשר להיות שקטים".

מנגד, אמר שניצר, אנחנו כצרכני גלם צריכים להפגין יותר אחריות – "ההודים העבירו החלטה להפסיק את יבוא הגלם למשך חודש על מנת להגן על החברים בהודו. אני וחלק גדול מהחברים בהתאחדות חושבים שזה נכון ליישם צעד כזה גם בארץ ולאכזבתי לא הצלחנו לאשר את העניין. לצערי התערבו בהחלטה אינטרסים שונים ולא הצלחנו לקבל החלטה אחידה. אני מקווה שאנשים יתעשתו ויקבלו את ההחלטה הנכונה."

גם בנושא המערכת הבנקאית אמר שניצר כי הוא מצפה מהבנקים לפעול בור רוח ובשקט – "בסימפוזיון שנערך לפני 10 ימים בבלגיה שמענן את ראשי מערכת הבנקאות הבלגית. היה תענוג לשמוע אותם. הם דיברו בריאליות ובאופטימיות. בעת הזו זו הרוח הנכונה ואני מצפה מהבנקים בארץ לפעול באותה צורה. הצהרות קיצוניות הן לא לטובת הבנקים ולא לטובת ענף היהלומים בשעה הזו ואני מתרשם מכך שגם הם מבינים את זה".

אורי שורץ, נשיא כבוד של התאחדות תעשיני היהלומים

הוא לא מבין את כובד האחריות
בנוגע למחירון היהלומים של מרטין רפפורט אמר שניצר – "אמרתי למרטין שהוא לא מבין את כובד האחריות שמוטלת על כתפיו. הוא כנראה חושב שהוא עדיין עיתונאי שמפרסם רשימות והוא לא מפנים את ההשפעה שיש לו על המחירים".

שניצר המשיך ואמר – "הטעות הראשונה שלו בתקופה הזו הייתה ההורדה הפתאומית של 25% לפני ווגאס שהביאה לשיבוש כל מערך המכירות והטעות השנייה שלו הייתה עכשיו בהורדות הגורפות. ההחלטה של אבי פז כנשיא הפדרציה לבחון ולקדם את נושא המחירון היא חשובה והכרחית ואני מברך אותו עליה".

תאמינו ביהלום
שניצר סיים את דבריו במספר מילים על האמונה כערך חשוב דווקא בשעה זו – "אנחנו עושים לעצמנו עוול. אני לא מתעלם מהבעיות אבל מה שסר כרגע זה חיוך. בעסק שלנו האווירה מאד קובעת וברגע שכולם מדוכדכים זה משפיע גם על העסקים.

שניצר ציטט את גרת' פני שאמר בכנס שנערך בבלגיה – "תאמינו ביהלום. היהלום הופך ליותר ויותר נדיר ואנחנו צריכים להאמין במוצר שלנו כמו גם בעצמנו".

ניסיון העבר מלמד
שמחה לוסטיג, יקיר התעשייה ויו"ר מכון היהלומים בעבר נשא אף הוא דברים. לוסטיג תיאר את המשבר של שנות ה- 80 ואף הוא קרא להפסקת ייבוא הגלם לישראל - "אני מעריך שהמשבר הנוכחי ייקח עוד הרבה זמן. בתקופה הנוכחית צריך לעשות כל מאמץ על מנת לרדת בחובות והדרך היחידה לעשות זאת היא על ידי כך שנפסיק לפרק זמן לייבא חומר גלם לישראל".

כמו כן תמך לוסטיג בהתנהלות ישירה ומתמשכת מול ראשי מערכת הבנקאות – "מצד אחד צריך להתייחס אליהם בכבוד ומצד שני להעמיד אותם במקומם".

אורי שוורץ, נשיא הכבוד של התאחדות התעשיינים הצטרף לדברים שנאמרו והוסיף – "המשבר הנוכחי הוא קשה ביותר. עברתי את המשבר של שנות ה – 80 ואני מעריך שהמשבר הנוכחי קשה ממנו וייקח לפחות שנה להתאושש ממנו. יחד עם זאת אפשר גם לראות את האור בקצה המנהרה".

גם אורי שוורץ הביע תמיכה בעצירת כניסת הגלם לישראל ואמר – "צריך לבלום בכל דרך אפשרית את הכניסה של גלם לישראל ויש לעשות זאת כמה שיותר מהר. כרגע אנחנו צריכים לחזק את עצמנו ולא להוציא כסף על גלם. עלינו לעסוק אך ורק במכירה של המלאי הקיים".

שוורץ התבטא גם הוא בנושא ההתנהלות מול הבנקים והדגיש שיש צורך שהתמיכה של ראשי הבנקאות תורגש גם בסניף הבנק עצמו.

האסיפה הסתיימה בשאלות ובתשובות של חברי הבורסה ובסופה ניכר היה על הפנים שהדבר הנכון נעשה.

החברים רצו לדעת מה נעשה בימים אלה וניכר היה על פניהם שהם קיבלו תשובות מלאות.